mandag 14. september 2020

Populismedebatt på villspor

r politiske og økonomiske eliter latterliggjør velgere som tiltrekkes av populistiske partier styrker det gjerne disse partier. Tenk bare på Hillary Clintons beskrivelse av Trump-velgere som «a basket of deplorables» i 2016. Victor Lund Shammas har derfor et poeng når han advarer mot elitistisk arroganse i Klassekampen (29.8) og i Agoras temanummer om populisme (nr. 1-2, 2020). Når Shammas anklager det han kaller «liberal populismekritikk» for slik arroganse går det imidlertid galt og debatten avspores.

Shammas hevder at liberal
populismekritikk er antidemokratisk fordi den ”forakter folket og fremelsker ulike teknokratiske, faglige og politiske eliter”. Liberale populismekritikere mener angivelig at «folket» har en «iboende tendens til uorden» og derfor må «styres» av en ansvarlig elite. Hvem er så disse elitære folkeforaktere? Ifølge Shammas dreier det seg primært om statsviteren Jan-Werner Müller og hans bok Hva er populisme?

Når Shammas ikke kan finne noen sitater som underbygger anklagene skyldes det at det ikke finnes noen. Enhver som har lest Müllers bok vet at han verken er motstander av folkelige massebevegelser, demokratisk aktivisme eller elitekritikk. Tvert imot! Müller henviser positivt til en rekke opposisjonelle politiske aktører og bevegelser, for eksempel Bernie Sanders demokratiske sosialisme. Sanders, hevder Müller, står for en helt nødvendig kritikk av materiell skeivfordeling og strukturell urettferdighet i dagens USA. Skal vi tro Shammas mener Müller imidlertid at man ikke har lov å kritisere kapitalismen. Hvilken bok er det egentlig Shammas har lest? Når Müller beskriver moderne demokratier som «defekte» er det nettopp fordi de utelukker sårbare sosioøkonomiske grupper.

Müller er også svært kritisk til teknokratiske demokratimodeller fordi de utelater folkelig deltagelse og demokratisk uenighet. Faktisk gir han teknokratiet hovedansvaret for vor tids høyrepopulistiske bølge – ikke «folkets tendens til uorden» slik Shammas hevder. Å tilskrive «folket» negative egenskaper som gruppe går imot hele ånden og argumentasjonen i Müllers bok. Når Shammas fremstiller Müller som en folkeforskrekket forsvarer av «teknokratiske eliter» faller det altså for sin egen urimelighet.

Det er riktig at Müller kritiserer populisme i en helt bestemt betydning, nemlig når en politisk aktør fremstiller seg selv som den eneste legitime representant for et autentisk «folk». En populist er altså én som ikke bare er uenig med sine politiske opponenter, men stempler dem som illegitime. Jeg er enig med Shammas i at denne definisjonen ikke er spesielt nyttig, bl.a. fordi svært få politikere faller inn under den. Jeg utvikler derfor en bredere definisjon i Agoras populismenummer som også Shammas bidrar til. De ville og psykologiserende påstander om at Müller lider av «anti-demokratisk aversjon» bør imidlertid gravlegges. Det er mulig at Fanden leser Bibelen på en vrangvillig måte, men ikke så vrangvillig som Shammas leser Müller.

2 kommentarer:

  1. Hej der, her er en hurtig, dette er udelukkende for dem, der har brug for en ændring i deres kærlighedsliv, dem, der søger en pålidelig stavehjul, der hjælper med at genoplive deres smuldrede / smuldrende forhold og også dem, der lider af lidelser af forskellige slags, denne læge er en, der er virkelig alsidig, medfølende og pålidelig, når det kommer til stavningskastering. Læge Egwali stavehjem er det rigtige valg for dig, alt hvad du behøver at gøre er bare en kontakt, så jeg kan forsikre dig om, at resten ville være komplet magi, min kærlighedslivet var på randen af ​​at kollapse, indtil jeg bestilte en kærlighedsformulering, at alle nødvendige procedurer blev fulgt korrekt for at sikre, at det fungerer perfekt. I dag er jeg et levende vidne om, at doktor Egwali tryllekunst fungerer uden nogen rimelig tvivl. Derfor bruger jeg alle medier til at fortælle verden om denne store stavelæge, der bragte fred og enhed tilbage til mit hjem. Tal med ham i dag og få dine følelsesmæssige tilbageslag udslettet helt.
    Nå ham ved disse kontakter!

    WhatsApp: +2348122948392
    Kurer: dregwalispellbinder@gmail.com

    SvarSlett
  2. Jeg er så stolt og glad for at være her for at dele dette bemærkelsesværdige vidnesbyrd, vidunderligt og ekstraordinært, jeg kan bare ikke tro, nu er min tidligere mand her hos mig og tigger om alle hans forkerte handlinger og fortæller mig, hvor tom han følte sig hele tiden han var væk, han forlod mig og forårsagede mig så smerte efter en skilsmisse, der fandt sted for 5 måneder siden. Og hele dette mirakel skete umiddelbart efter at jeg kontaktede Dr. Egwali for at få hjælp, jeg er den lykkeligste kvinde i hele verden i dag, jeg vil sige 'at have ham igen ved min side. Det er et mirakel for mig og min familie og evig glæde og lyst. Jeg er så glad nu, og jeg ved ikke, hvor meget jeg skal udtrykke min taknemmelighed og taknemmelighed over for Dr. Egwali. Jeg vil kraftigt anbefale ham, hvis du har brug for øjeblikkelig hjælp, da det er garanteret.
    Send ham en e-mail i dag /dregwalispellhome@gmail.com eller via
    WhatsApp: +2348122948392

    SvarSlett