Gå til hovedinnhold

Habermas nekter å snakke med høyrepopulister, men vi har ikke noe valg

Demokrati under press  

Den 95-år gamle Habermas er anerkjent som en av de mest innflytelsesrike politiske filosofer i nyere tid. Han har over flere tiår bidratt til pågående diskusjoner i filosofi, sosiologi og statsvitenskap, men også til offentlige debatter om alt fra EU og terrorisme til krigen i Ukraina.   

Habermas er likevel mest kjent for sitt forsvar av det såkalte “deliberative demokratiet”, en retning som hevder at demokratiets kjerne hverken er majoritetsstyre eller liberale rettigheter, men den sannhetssøkende og respektfulle meningsutvekslingen (altså deliberasjonen) som foregår mellom frie og likeverdige borgere og deres representanter.    

I takt med høyrepopulismens fremvekst ser det imidlertid mørkt ut for idealet om et deliberativt demokrati. Populisme defineres i faglitteraturen som en ideologi, strategi eller kommunikasjonsform som hevder å forsvarefolket” mot dets fiender, slik som kulturelle, økonomiske eller politiske “eliter”. I tillegg er populisme assosiert med simpel og politisk ukorrekt retorikk, herunder angrep politiske opponenter som anses somfienderog forrædere, ikke som legitime meningsmotstandere 

Trump er et levende eksempel dette, og har Alternative für Deutschland (AfD) fått 20 prosent av stemmene i Habermas’ hjemland. Hvordan forklarer filosofen dette?   

Hvorfor appellerer høyrepopulisme til mange?  

Habermas har gode poenger når han i Den nye offentligheten fra 2023 skriver om de politiske og økonomiske forhold som skaper grobunn for høyrepopulisme. Når velgere igjen og igjen opplever at deres interesser ikke vinner frem, mister de troen demokratiets effektivitet og gyldighet, noe vi konsekvensen av da sinte Trump-tilhengere stormet Kongressen den 6. Januar 2001. Vi vet også at økonomiske bekymringer spiller en rolle for mange av dem som stemmer Trump eller AfD.   

Likevel mangler det noe. Forskning viser nemlig at høyrepopulisme har appell langt ut over økonomisk sårbare og politisk marginaliserte grupper, herunder blant økonomisk velstilte og politisk innflytelsesrike grupper. Trump-velgere har mer tilfelles i synet dødsstraff, feminisme, biologisk kjønn, våpen og transpersoner, enn de har når det kommer til økonomisk eller politisk status.  

Det som mangler i analysen er altså høyrepopulismens ideologiske grunnlag og dets enorme appell blant store velgergrupper. En måling fra NRK høsten 2024 viste at nesten hver andre unge, norske mann, ville stemt Trump. Å forklare dette med økonomisk utrygghet eller politisk marginalisering er åpenbart feil.   

Ingen demokrati til demokratiets fiender 

Mer problematisk er det Habermas i intervjuet How to Pull the Ground From Under Right-Wing Populism fra 2016 hevder at partier som AfD bør ignoreres, holdes utenfor debatter og til og med møtes med «forakt» av de andre partiene. Tanken er at debatt med høyrepopulister bare gjør dem sterkere, og at det uansett ikke nytter noe å argumentere mot motstandere som ikke er interessert i rasjonell argumentasjon 

Men stemmer det? Selv hardkokte Trump-tilhengere måtte innrømme at Kamela Harris kom best ut av deres eneste TV-debatt under høstens valgkamp. Jeg er klar over at Trump vant valget, men det er likevel merkelig å hevde at debatt med høyrepopulister aldri er effektivt 

Andre Habermas-inspirerte filosofer går enda lenger, slik som den nederlandske Stefan Rummens, som hevder at høyrepopulistiske partier bør forbys fordi de ikke er normale opponenter, men “fiender” av demokratiske orden som sådan 

Den oppmerksomme leser har allerede oppdaget at Habermas og Rumens motsier sin egen deliberative tilnærming når de nekter å inkludere demokratisk valgte politiske representanter i debatter og formell politikk. Det er faktisk noe populistisk over å utpeke populister somfiendersom ikke fortjener noe annet enn forakt og ekskludering 

Som den belgiske politiske tenker, Chantal Mouffe, har påpekt, kan fastholdelsen av et skarpt skille mellom «de gode demokratene» som forsvarer universelle verdier, og den farlige «ytre høyresiden», forsterke inntrykket blant dem som er tilbøyelige til å stemme høyrepopulister om at de blir sett ned og ikke tatt alvor av «etablissementet». Dette inntrykket gjør dem bare enda mer mistroiske overfor den etablerte politikken og enda mer tilbøyelig til å stemme populistiske partier. 

Den intense moralske fordømmelsen av partier som AfD eller Sverigedemokraterna (Forstå meg rett) fra det politiske etablissementet har ingen måte redusert deres popularitet. I riksdagsvalget i 2022 fikk SD 20,6 prosent av stemmene 

Hvor går grensa 

Jeg anerkjenner at vi står i et vanskelig dilemma, ettersom inklusjon og normalisering av populistiske ledere og partier kan alvorlige konsekvenser. Når populister ikke overholder demokratiets mest basale spilleregler eller anerkjenner dets verdigrunnlag, bør det konsekvenser. Trumps forsøk valginnblanding og avvisningen av en fredelig maktovertakelse i 2021 er diskvalifiserende og rettslige tiltak var riktige (omend mislykkede).  

Enkelte medlemmer av AfD har hatt forbindelser til nynazistiske miljøer og brukt retorikk som assosieres med nasjonalsosialismen, noe som har ført til ekskluderinger og forsikringer fra partiledelsen om at partiet er forpliktet Tysklands konstitusjon og demokratiske institusjoner.    

Problemet er at populistisk politikk ikke kan plasseres entydig innenfor eller utenfor demokratiet. Populisme kan forbli innenfor demokratiets rammer, men også sprenge rammene. Den italienske politiske teoretikeren, Nadia Urbinati, sier at populisme kan presse det liberale demokratiet mot dets yttergrenser og åpne døren for autoritære løsninger, til og med diktatur. Paradokset er, hevder hun, at dersom dette regimeskiftet finner sted, snakker vi ikke lenger om populisme 

Med andre ord, ettersom populisme er et produkt av etterkrigstidens konstitusjonelle demokratier og rettferdiggjør seg selv i demokratiske termer, vil populismen, dersom den utvikler seg til fascisme, ikke lenger være populisme. 

Å debattere eller ikke debattere  

Det kan være gode grunner til ikke å stille opp til debatt med høyrepopulistiske aktører, f.eks. klimaskeptikere eller ulike konspirasjonsteoretikere som da får en mulighet til å spre desinformasjon eller tvil om fakta og vitenskap. Samtidig kan slike holdninger ikke stå uimotsagt 

Vi kan ikke forvente at demokratisk valgte politikere alltid går i dialog med høyrepopulistiske ledere og partier, men vi kan forvente at de adresserer noen av de bekymringene som fører store velgergrupper til disse partierne, for eksempel konsekvensene av masseinnvandring for nasjonal sikkerhet, økonomi og kulturell identitet. Høyrepopulismens politiske motstandere kan anerkjenne legitimiteten til slike bekymringer, men samtidig utfordre dem med fakta og argumenter. De kan foreslå alternative løsninger de utfordringene som tas opp av høyrepopulistiske eliter, uten å stemple deres velgere som idioter, rasister eller fascister. Det er lite som tyder utskjelling får folk til å endre mening 

Hvorvidt det er riktig å inn i bestemte debatter med bestemte aktører kan uansett ikke avgjøres prinsipielt grunnlag av Habermas eller andre nokså kloke filosofer. Det avgjøres av den enkelte politiker eller borger ut fra en kvalifisert vurdering av kontekst, tema, hensikt, medium og publikum 

Å lukke øynene og late som om høyrepopulismen går over av seg selv er i hvert fall ingen løsning 

Kommentarer

Populære innlegg fra denne bloggen

Vil erstatte lærere i Danmark med kunstig intelligens

Platon, den antikke filosofen, beskrev i sin berømte “hulelignelse” en gruppe mennesker som holdes fanget i en underjordisk hule hele livet. De er fastspent og alt de ser er skygger som kastes på en vegg. Bak fangene går voktere rundt med fysiske etterligninger av ekte ting, altså kunstige trer, hus, dyr osv., og bak dem er det et bål, som forårsaker skyggene. Er det rart om fangene tror at skyggespillet er det egentlige livet deres? At alt de snakker om er hvordan skyggene forandrer seg, og hva det betyr? Nei. De har ikke noe annet å snakke om. De forstår ikke at de lever i en illusjon. Deres eneste håp er å møte en Sokrates: en lærer som stiller de riktige spørsmål og får dem til å tenke dypere over det de oppfatter. Hulelignelsen skal si noe om menneskets grunnvilkår. På tross av våre høyt utviklede mentale evner er vi også intellektuelt late og lar oss lett villede. Vi liker å tro at det som fremstår virkelig, faktisk er virkelig. Og ikke minst: det er alltid noen...

Pavens syn på ateister

Under pavens besøg i Storbritanien i September beskrev han nazismen som ”ekstrem-ateisme”. Samtidig advarede han, i sin åbningstale i Edingburgh, mod de ”forkortede menneske-syn” og ”reduserede samfundsmodeller” som opstår når religionen forsvinder. I få vendinger fik han altså mistænkeliggjort alle ikke-religiøse livssyn og associeret ateisme med de værste forbrydelser i menneskehedens historie. Hvis det paven mente var, at fravær af religion ikke er nogen garanti for fred og tolerance, ville han selvfølgelig have ret. Men hvis vi gennemtænker indholdet af hans ytringer bliver det klart at han mener noget andet, ja, noget radikalt andet. Det paven egentlig siger er, at hvis ateismen står alene, og ikke korrigeres af religionen, så leder den os i moralsk fordærv. Konsekvensen af denne tankegang er, at religiøse individer ikke står på samme moralske niveau som ikke-religiøse: religøse mennesker kan noget, som ikke-religiøse ikke kan, nemlig oprette og vedligeholde et godt og humant ...