fredag 11. september 2020

Hva er populisme?

 

Populismen har satt sitt tydelige preg på vestlige demokratier. Dette gjelder både i rettsvesen, politikkutforming, og den politiske offentligheten mer generelt: «tonen» i det offentlige ordskiftet har blitt mer polarisert og personfiksert, og mindre saklig. Men hva er populisme egentlig?

En av de mest utbredte definisjoner i faglitteraturen tilhører den nederlandske statsviteren Cass Mudde. Ifølge Mudde er populisme en tynn ideologi, som spiller på et polemisert skille mellom ”folket” og ”eliten”. Populismens ideologi er tynn i den forstand at den er vag eller abstrakt: både ”folket” og ”eliten” kan defineres på ulike måter som passer til populistens mer omfattende ideologiske ståsted, for eksempel sosialisme, nasjonalisme, eller konservatisme. Ifølge Mudde er en populist altså én som spiller folket ut mot en påstått maktelite. Tenk bare på Trump som gikk til valg på å gjøre opp med makteliten i Washington og forsvare interessene til ”vanlige Amerikanere”.

Det er ikke i seg selv noe galt med å kjempe for ”folkets”’ interesser mot en antatt maktelite. Det som gjør populismen problematisk i et demokrati er to ting: (1) Begrepet om ”folket” brukes i en homogeniserende betydning som ikke anerkjenner den kulturelle pluralismen og politiske uenigheten som faktisk kjennetegner demokratiske befolkninger; (2) Populister anerkjenner ikke legitim politisk opposisjon: de som er uenige med populisten jobber per definisjon mot ”folkets interesser”, og ses derfor som anti-demokrater, korrupte eller folkefiender. Populisten gjør dermed demokratiet til en kamp der ”de gode” skal vinne over ”de onde”, og fornekter demokratiets natur som et uenighetsfellesskap. Mudde beskriver derfor populismen som ”anti-pluralistisk”.

Mudde’s populismeforståelse treffer langt på vei den formen for populisme som i dag står sterkt i Europa og USA: høyrepopulismen. Høyrepopulismen maner til kamp mot en innvandringsliberal elite, som anklages for å verne om en ytre fiende – (radikal) Islam – fremfor å ivareta ”folkets” interesser. Det er noe av denne retorikken vi finner i Listhaug’s famøse Facebook-oppdatering om at ”Ap mener terroristenes rettigheter er viktigere enn nasjonens sikkerhet”. Å bruke et bilde av maskerte terrorister, klar til å angripe, som grafisk bakgrunn for en kritikk av et opposisjonsparti er egnet til å skape frykt og sinne, ikke til demokratisk diskusjon. Slike metoder er kjent fra politisk propaganda i diktaturer og autoritære regimer, og var inntil for nylig var ansett som usivilisert i norsk politisk debatt. I tillegg sier teksten at Ap er mer interessert i å verne om de som vil angripe Norge, enn i å vareta borgernes sikkerhet. Dette kan fortolkes som en påstand om at Ap er landsskadelige eller forræderske. At Ap var nettopp det partiet som ble ramt av massakren den 22.7, og at massakren var ideologisk motivert av forestillingen om Ap som landssvikere, hadde Listhaug kanskje ikke tenkt på. At hun ikke tenkte på det, diskvalifiserer henne som justisminister.

Dermed har jeg ikke sagt at alt hva Listhaug eller FrP sier og står for er populistisk. Et problem med Mudde’s populismeforståelse er nettopp at den ser spørsmålet om populisme som et ”enten-eller”-spørsmål: enten er du populist, eller ikke. Dette er uheldig fordi det er feil: en politiker eller et parti kan være mer eller mindre populistisk i sin retorikk på forskjellige tidspunkter, og i forskjellige kontekster. Listhaug sier ting som er klart populistiske, og andre ting som ikke er det. Det er også feil å si at ”FrP er populister men Ap er ikke”. Vi kan selvfølgelig diskutere gradsforskjeller og tendenser. Men hvis populisme handler om å tillegge andre ondskapsfulle motiver de ikke nødvendigvis har, så innbefatter det også Jonas Gahr Støres’ påstand om at Listhaug ”bevisst, kalkulert nører opp under akkurat det hatet som tok så mange liv den 22. Juli”

Det er nærmest ingen politikere i Norge som er konsekvente populister i den forstand at de ikke anerkjenner legitim demokratisk opposisjon, og veldig få som er anti-pluralister i noen sterk betydning. Men det finnes politikere som tidvis demoniserer meningsmotstandere og forsvarer en ekskluderende forståelse av ”det norske folket”.

Hvorfor bør vi likevel være forsiktige med å stemple slike politikere som ”populister”? Fordi vi da gjør det samme som vi anklager populistene for å gjøre: Vi lager et skille mellom de gode demokrater (oss selv), og de andre, populistene. Dette fører til at debatten blir polarisert, og at anklagen om populisme ikke tas seriøst av noen parter. Populisme blir redusert til et skjellsord. Den som vil kritisere populismen bør derfor ta for seg spesifikke ytringer, ikke spesifikke personer


Publisert i Nordlys den 3.4 2018

3 kommentarer:

  1. Hej der, her er en hurtig, dette er udelukkende for dem, der har brug for en ændring i deres kærlighedsliv, dem, der søger en pålidelig stavehjul, der hjælper med at genoplive deres smuldrede / smuldrende forhold og også dem, der lider af lidelser af forskellige slags, denne læge er en, der er virkelig alsidig, medfølende og pålidelig, når det kommer til stavningskastering. Læge Egwali stavehjem er det rigtige valg for dig, alt hvad du behøver at gøre er bare en kontakt, så jeg kan forsikre dig om, at resten ville være komplet magi, min kærlighedslivet var på randen af ​​at kollapse, indtil jeg bestilte en kærlighedsformulering, at alle nødvendige procedurer blev fulgt korrekt for at sikre, at det fungerer perfekt. I dag er jeg et levende vidne om, at doktor Egwali tryllekunst fungerer uden nogen rimelig tvivl. Derfor bruger jeg alle medier til at fortælle verden om denne store stavelæge, der bragte fred og enhed tilbage til mit hjem. Tal med ham i dag og få dine følelsesmæssige tilbageslag udslettet helt.
    Nå ham ved disse kontakter!

    WhatsApp: +2348122948392
    Kurer: dregwalispellbinder@gmail.com

    SvarSlett
  2. Jeg er så stolt og glad for at være her for at dele dette bemærkelsesværdige vidnesbyrd, vidunderligt og ekstraordinært, jeg kan bare ikke tro, nu er min tidligere mand her hos mig og tigger om alle hans forkerte handlinger og fortæller mig, hvor tom han følte sig hele tiden han var væk, han forlod mig og forårsagede mig så smerte efter en skilsmisse, der fandt sted for 5 måneder siden. Og hele dette mirakel skete umiddelbart efter at jeg kontaktede Dr. Egwali for at få hjælp, jeg er den lykkeligste kvinde i hele verden i dag, jeg vil sige 'at have ham igen ved min side. Det er et mirakel for mig og min familie og evig glæde og lyst. Jeg er så glad nu, og jeg ved ikke, hvor meget jeg skal udtrykke min taknemmelighed og taknemmelighed over for Dr. Egwali. Jeg vil kraftigt anbefale ham, hvis du har brug for øjeblikkelig hjælp, da det er garanteret.
    Send ham en e-mail i dag /dregwalispellhome@gmail.com eller via
    WhatsApp: +2348122948392

    SvarSlett
  3. Min endeløse ros går til denne dybe charmer, der er værd at efterligne. Tak doktor. Hej gutter, jeg hedder Donna 38. Jeg bor i San Francisco-bugten i Californien. Mit følelsesmæssige liv tog en stor drejning og er blevet velsignet, siden jeg blev henvist til ham af en familieven, der blev søster, smerten var så uudholdelig, det traumatiserede mig, fordi jeg havde smerter, havde urolige nætter, der næsten gjorde mig elendig for omkring et år før mit møde med Dr. Egwali, der hjalp med at genoplive det, jeg troede var væk. Tro i første omgang var jeg også i vantro på grund af mine forskellige møder med en række spellcastere og hjemmesider, alt sammen på vej til at bringe min yndige mand tilbage til mig, jeg har altid været stærk og vidste, at der måtte være et pålideligt sted at hjælpe mit eget ægteskabelige traume for det bragte faktisk så meget kaos. Kathy fandt Dr. Egwalis artikel og gav mig den, jeg kontaktede ham og forklarede, hvad jeg gik igennem, han sagde, at han var nødt til at udføre visse ritualer, hvoraf alle de nødvendige procedurer blev fulgt, lige siden disse ritualer blev gjort, har vores liv været så farverig, han har siden været min ideelle mand og kærlige over for mig og vores børn .. Tak igen læge, du kan slutte dig til ham på et hvilket som helst af disse medier og være en lykkelig sjæl, da jeg håber at finde held!

    Viber / WhatsApp: +2348122948392
    E-mail: dregwalispellbinder@gmail.com

    SvarSlett